Leerlingmotivatie en eigenaarschap: ‘Het zweet op de juiste rug’
Datum en tijd | 9 januari 2025 van 15.00-17.30 uur |
Locatie | Het Talent, Achterdijkshoorn 9, 2635 MK Den Hoorn |
Doelgroep | PO, groep 3-8 |
Activiteit | Training |
Thema | Op de toekomst gericht onderwijs |
Deelnemers | Minimaal 8, maximaal 25 |
Trainer | Femke Danse |
Aanbieder | SCO-Academie |
Doelstellingen
Aan het einde van deze training:
- weet je wat er onder eigenaarschap wordt verstaan;
- weet je wat je op welke leeftijd van kinderen rondom eigenaarschap kunt en mag verwachten;
- doorzie je de relatie tussen leermotivatie en eigenaarschap;
- weet je hoe jij er als leerkracht voor kunt zorgen dat het ‘zweet op de juiste rug staat’;
- weet je hoe je eigenaarschap kunt stimuleren binnen de kaders van jou als leerkracht;
- heb je eigenaarschap vertaald naar je dagelijkse praktijk.
Inhoud
Heb je het gevoel dat jij heel hard aan het werk bent als leerkracht? Zou je graag gemotiveerde leerlingen in je klas zien die eigenaar zijn van hun leerproces? Dan is deze training iets voor jou!
In onze huidige maatschappij wordt er in de opvoeding veel uit handen genomen van de kinderen die wij dagelijks in de klas hebben. Hoe kunnen wij er dan voor zorgen dat kinderen die gewend zijn om achterover te leunen, tóch gemotiveerd en vanuit eigenaarschap aan hun leerproces kunnen werken? In deze training duiken we in de theorie rondom eigenaarschap, onderzoeken we de relatie tussen eigenaarschap en leermotivatie en krijg je veel praktische voorbeelden die je morgen in je eigen klas kunt gebruiken.
*Deze training is er één van drie. Deze training is zowel in combinatie met de andere trainingen als los te volgen.
Trainer
Femke Danse heeft een brede expertise op het gebied van taal en didactiek. Met ervaring als leerkracht, pabo-docent en onderzoeker, is zij nu werkzaam als onderwijsadviseur bij de Bazaltgroep. Ze ondersteunt scholen bij het optimaliseren van leerkrachtvaardigheden en leeropbrengsten. Ze biedt leerlingen regelmatig talige ondersteuning in de klas, waardoor ze nauw betrokken blijft bij de dagelijkse praktijk van het onderwijs.