Formatief handelen in de les voor talendocenten (MVT en NL)
Datum en tijd | 2 oktober 2025 van 14.30-17.30 uur |
3 november 2025 van 14.30-17.30 uur | |
1 december 2025 van 14.30-17.30 uur | |
9 maart 2026 van 14.30-17.30 uur | |
Locatie | Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft |
Doelgroep | VO |
Activiteit | Training |
Thema | Basisvaardigheden, Op de toekomst gericht onderwijs |
Deelnemers | Minimaal 10, maximaal 20 |
Trainer | Meike Berben |
Aanbieder | SCO-Academie |
Doelstellingen
In deze training krijg je praktische handvatten om de formatieve cyclus in je lessen in te zetten.
Aan bod komen:
- Wat is formatief handelen en waarom gebruik je het?
- Hoe pas je de formatieve cyclus in je lessen toe?
- Hoe werkt formatief handelen bij grote klassen?
- Hoe kun je formatief handelen zonder nakijkwerk of administratie?
- Hoe activeer je leerlingen en hun klasgenoten in het formatieve proces?
- Werkvormen om formatief te handelen: klein en groot, zonder en met ICT.
- Uitwerken van voorbeelden in eigen lessen en materialen.
Tussen de bijeenkomsten pas je minimaal één keer formatief handelen toe in je eigen les en tijdens de volgende bijeenkomst reflecteer je op deze toepassing.
Inhoud
Met formatief handelen, ook wel formatief toetsen of formatief evalueren genoemd, weten jij en je leerlingen wat zij al beheersen en wat ze nog te leren hebben. Op basis daarvan kun je beslissen wat je wel en niet behandelt in de les en wat handig is om te herhalen of juist over te slaan. Je kunt ook gerichter differentiëren. Met formatief handelen in de les betrek je leerlingen actief bij hun eigen leerproces en leer je ze hierop te reflecteren. Zo voelen ze meer eigenaarschap over het leren. Lessen worden er effectiever door en leerlingen voelen zich meer uitgedaagd.
Trainer
Meike Berben is docent Nederlands, Frans en onderwijskundige en sinds 2011 bij CPS werkzaam als onderwijsadviseur. Zij werkt wekelijks met docenten op verschillende didactische thema’s zoals differentiëren, formatief handelen en activerende werkvormen. Over formatief handelen schrijft zij het boek ‘Formatief handelen in de les, toetsen van het leren om te leren’.