ma 06 oktober 2025

Studiedag 'De toekomst is van ons allemaal'

Datum en tijd6 oktober 2025 van 8.30 - 16.30 uur
LocatieChristelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft
DoelgroepPO, VO, Bestuursbureau
ActiviteitStudiedag
ThemaOp de toekomst gericht onderwijs
AanbiederSCO-Academie

inschrijven

Klik op de titel met het pijltje  ↓ voor meer informatie per workshop

Workshops ronde 1: 11:00-12.30

Workshop Workshopleider(s)
Bastiaan Goedhart
Omgaan met (ander) gedrag op het schoolplein, bij buitenspelen en de pauze (PO)    ↓

Op veel schoolpleinen krijgen kinderen meer vrijheid (en autonomie) dan ze aankunnen, waardoor het principe van het recht van de sterkste onbewust wordt gefaciliteerd. Het is niet eenvoudig voor kinderen om bijvoorbeeld voetbal op een prettige en eerlijke manier te organiseren. Toch verwachten sommige leraren wel dat kinderen zelf het spelen en bewegen organiseren én dat het goed verloopt. Het gedrag op het schoolplein kan explosief zijn en wordt door vele factoren beïnvloed. Pedagogisch gezien is het schoolplein en de pauze wellicht de meest complexe opdracht van een school. Aan welke knoppen je kan draaien om het buitenspelen en het (straat)gedrag beter te laten verlopen staat in deze workshop centraal.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers hebben kennis opgedaan van de interventies om buitenspelen (in de pauze) beter te laten verlopen.
  • De deelnemers hebben kennis en vaardigheden opgedaan om activiteiten zoals voetbal beter te organiseren.

Bastiaan Goedhart heeft jarenlange ervaring als docent lichamelijke opvoeding en als opleidingsdocent aan de Pabo in Haarlem. Hij is verbonden aan scholings- en adviesbureau Alles in Beweging en werkt als deskundige op het gebied van risicovol spelen, veiligheid en aansprakelijkheid. Daarnaast is hij actief voor het Centrum Pedagogisch Contact, waar hij scholen begeleidt bij het beter organiseren van het schoolplein, de pauze, buitenspelen en bewegingsonderwijs.

Anita van der Ven en Annika Valk
Aan de slag met SKILLSlab-materiaal (PO)    ↓

In deze workshop wordt uitleg gegeven over verschillende materialen uit het SKILLSlab. Aan het begin nemen we jullie kort mee. Waar staan we nu met het SKILLSlab en wat hebben we tot nu toe bereikt? Daarna gaan we aan de slag!

De midden- en bovenbouwgroepen gaan komend jaar werken met een Green Screen en in deze workshop leer je hoe dit werkt. Je weet hoe je de app kunt gebruiken en je kunt dit uitleggen aan jouw klas. Daarnaast komen nog meer materialen aan bod. Denk aan VR-brillen, LEGO Spike en Infento. Verrijk de zaakvakken door het inzetten van de VR-brillen bij de verschillende lessen uit de methode.

In de onderbouw nemen we jullie mee met nieuw materiaal. De Sphero Indy, de Tale-bot en LEGO Essential. We gaan creatief werken met I-pads, bouwen en programmeren. Je gaat met veel nieuwe ideeën weer terug naar school.

Doelstelling(en)

Na deze workshop:

  • weet je hoe een Green Screen werkt en kun je de app gebruiken die daarbij hoort;
  • kun je jouw leerlingen uitleggen hoe je een filmpje maakt met behulp van een Green Screen;
  • ken je de mogelijkheden van de VR-brillen;
  • heb je geleerd hoe je deze materialen kunt inzetten in de klas en jouw lessen hiermee kunt verrijken;
  • weet je wat Infento is en wat je daarmee kunt doen;
  • ken je de mogelijkheden van LEGO Spike en LEGO Essential;
  • ken je de Tale-bot en weet je wat de mogelijkheden zijn;
  • weet je hoe je een robot kan programmeren en leer je hoe je een bijbehorende mat hiervoor kunt gebruiken;
  • heb je heel veel inspiratie opgedaan en wil je graag met de materialen aan de slag in jouw eigen klas.

Anita van der Ven en Annika Valk zijn i-coach voor de basisscholen van SCO Delft

Robin de Lange
Nepnieuws maken met AI (PO 5-8, VO)    ↓

Sta stil bij wat nepnieuws (on)geloofwaardig maakt en creëer zelf fake news. Je gebruikt verschillende AI-tools om tekst, afbeeldingen en video te maken. Je ervaart hoe makkelijk het is om nepnieuws te maken, wat de kapstok is voor verdieping en reflectie.

Tijdens deze workshop voer je een leeractiviteit voor leerlingen uit. We plaatsen deze activiteit in een bredere context. Wat is er nodig om deze lessen te geven? En hoe past een dergelijke workshop in een strategie rond AI?

Doelstelling(en)
  • De deelnemers een achtergrond geven in hoe AI het onderwijsveld beïnvloedt.
  • De deelnemers bespreken de rol van AI-geletterdheid in een onderwijsstrategie.
  • De deelnemers kennis laten maken met verschillende AI-tools.
  • De deelnemers ervaren hoe nepnieuws wordt gemaakt.
  • De deelnemers oefenen met nepnieuws herkennen.

Robin de Lange is de oprichter van het VR Learning Lab. Hij geeft jaarlijks training aan honderden onderwijsprofessionals om leerlingen digitaal vaardig te maken met prikkelende ontwerpuitdagingen. Hij leidt de XR & AI-ontwikkelprojecten van het VR Learning Lab, overziet het onderwijs dat hun techdocenten verzorgen en geeft zijn eigen Honours Class bij Universiteit Leiden.

Fedde Wiersma
VR Escape Room in CoSpaces Edu (Delightex) (PO 5-8, VO)    ↓

Ontwerp je eigen escape room in CoSpaces Edu (Delightex). Je kiest een thema en bedenkt uitdagende puzzels. Met toegankelijke codeblokken leer je hoe je die puzzels programmeert. Aan het einde van de workshop heeft iedereen een eenvoudig werkende escape room die je kunt ervaren met één van onze Virtual Reality brillen.

We denken samen na over hoe je dit in het onderwijs kunt inzetten. Wat is er nodig om leerlingen dit te leren? En zien we ook mogelijkheden voor vakinhoudelijke virtuele escape rooms?

Doelstelling(en)
  • De deelnemers maken kennis met CoSpaces Edu (nieuwe naam: Delightex).
  • De deelnemers ontwikkelen Game design vaardigheden.
  • De deelnemers leren de basis van programmeren met CoBlocks.
  • De meer ervaren deelnemers maken een complexere code.
  • De deelnemers verkennen ideeën voor vakinhoudelijke virtuele escape rooms.
  • De deelnemers worden voorbereid om leerlingen uit te dagen een escape room te bouwen.

Fedde Wiersma is een techdocent van het VR Learning Lab en heeft vele honderden leerlingen leren programmeren en vaardigheden bijgebracht in robotica, AI en game design.

Fedde heeft een achtergrond in Digital Media en is een Minecraft expert met een eigen YouTube kanaal.

Megan van Mook
Peppers Spook: illusies, licht en quantummechanica (PO 5-8 VO 1-2)    ↓

In deze workshop ga je iets laten verschijnen en verdwijnen. Dit doen we door te experimenteren met licht en een illusie genaamd Peppers Spook te creëren. Hoe dit werkt en hoe je dit zelf kunt uitvoeren met jouw leerlingen, ervaar je tijdens deze workshop. Je leert over de werking van licht en de beginselen van quantummechanica. Aan het einde van de workshop heb je voldoende handreikingen om direct in de klas aan de slag te gaan met gratis materialen van de TU.
Dit project is niet alleen te koppelen aan Wetenschap en Techniek, maar past ook heel goed bij een les geschiedenis, burgerschap of beeldende kunst. De les sluit aan bij de kerndoelen: 1, 2, 3, 12, 42, 44, 45, 54 en 55.
 

Doelstelling(en)
  • De deelnemers kennis laten maken met enkele basisprincipes van quantummechanica.
  • De deelnemers ervaren dat quantummechanica overal om ons heen is en je er zelf mee aan de slag kunt in de klas.
  • De deelnemers hebben een artscience project doorlopen en hebben ervaren hoe je die twee domeinen kunt combineren.
  • De deelnemers hebben geëxperimenteerd met licht en gezichtsbedrog en hebben zelf een illusie gemaakt door middel van ontwerpend leren.
  • De deelnemers hebben genoeg handvatten om de les zelf uit te voeren in de klas.

Megan van Mook is projectleider Impuls Open Leermateriaal bij het Wetenschapsknooppunt Delft. Zij ontwikkelt lesmateriaal op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. Daarnaast is ze werkzaam als docent Onderzoeken & Ontwerpen op het Cals College Nieuwegein.

Stijn van Sprang
360° foto’s en virtuele tours (PO 6-8, VO)    ↓

In deze workshop leer je werken met 360° camera’s en hoe je deze foto’s samenvoegt in een virtuele tour, bijvoorbeeld met CoSpaces Edu (Delightex).

De deelnemers gaan op pad met onze camera’s. We verbinden de foto’s met elkaar en verrijken die met bestaande video’s, quiz-vragen, 3D-modellen en informatie hotspots. Hoe kun je deze virtuele tours gebruiken in de onderwijspraktijk? Misschien om samen met leerlingen een historische tour van de stad te maken? Of voor loopbaanoriëntatie?

Doelstelling(en)
  • De deelnemers leren werken met een 360° camera.
  • De deelnemers maken een virtuele tour met 360° foto's.
  • De deelnemers leren om de werkwijze toe te passen in de onderwijspraktijk.

Stijn van Sprang is XR & AI-expert bij het VR Learning Lab. Met een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design en heel veel technische expertise helpt hij leraren die met nieuwe technologie in hun onderwijs willen werken.

Demi van Kampen
MIRTE: robotica voor iedereen (PO 6-8, VO)    ↓

Tijdens de workshop zal er een korte presentatie gegeven worden over de MIRTE-robot en de mogelijkheden van de robotlijn. Vervolgens gaan de deelnemers aan de slag met een MIRTE-robot en zullen zij deze zelf gaan programmeren. Het doel is om de robot obstakels te laten herkennen en te laten ontwijken.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers hebben inzicht gekregen in de mogelijkheden van de MIRTE-robot binnen het onderwijs.
  • De deelnemers hebben ervaren hoe het is om zelf een robot te programmeren.

Demi van Kampen is projectcoördinator van de leerlijn rondom de MIRTE robot en inhoudsontwikkelaar bij 4TU.Schools. Ze is werkzaam in het Science Centre van de TU Delft.

Thijs Launspach
Stress(management)     ↓

In deze interactieve workshop duiken we in de inzichten uit het boek 'Fokking Druk' van psycholoog Thijs Launspach. We onderzoeken samen hoe stress ontstaat, waarom we onszelf zo vaak overbelasten, en - belangrijker nog - wat we kunnen doen om stress te verminderen en meer rust te creëren in ons leven.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers weten op welke manieren je stress kunt verminderen in zowel je werk- als ook privéleven.
  • De deelnemers kunnen het onderscheid maken tussen gezonde en ongezonde stress en hoe je met die tools een burn-out kunt voorkomen.

Thijs Launspach is psycholoog, spreker en bestsellerauteur. Daarnaast is hij columnist van het AD, podcastmaker, docent aan The School of Life en gast in tal van programma’s. LinkedIn heeft Thijs aangemerkt als Top Voice over thema Work Life Balance. Als expert op het gebied van mentale gezondheid, stress, burn-out, millennials en de impact van social media, geeft hij krachtige, concrete keynotes, workshops, trainingen en inspiratiesessies met volop interactie en direct toepasbare tips en handvatten.

Janneke Schokkenbroek
Big Brother in je broekzak: jongeren en de digitale toezichtcultuur    ↓

In deze (interactieve) lezing duiken we in de manier waarop jongeren (12-18 jaar) omgaan met zichtbaarheid, controle en privacy in een digitale wereld die steeds meer op toezicht is ingericht. We bespreken hoe digitale surveillance zich uit, hoe jongeren hier zelf actief aan bijdragen, en wat we hiervan ook terugzien in de school- en thuiscontext. De sessie biedt verdiepende inzichten voor onderwijsprofessionals die de online realiteit van jongeren beter willen begrijpen en hen hierbij willen begeleiden.

Doelstelling(en)

Met deze (interactieve) lezing wil de trainer onderwijsprofessionals een verdiepend inzicht geven in hoe digitale surveillance een steeds grotere rol speelt in het leven van jongeren. Jongeren groeien op in een online wereld waarin zichtbaar zijn de norm is, en waarin ze bekeken worden door algoritmes en platforms, ouders, leerkrachten, en vooral ook door elkaar. Ze delen, volgen, taggen, tracken en monitoren. En ondertussen verschuiven de grenzen van wat we ‘normaal’ vinden op het gebied van privacy en controle.

Het doel is niet alleen om onderwijsprofessionals te informeren, maar ook om gezamenlijk te reflecteren op wat er online speelt en hoe dit offline doorwerkt in de klas. Samen duiken we in thema’s als hoe jongeren zichzelf én elkaar in de gaten houden, wat ‘privacy’ nog betekent, en hoe die dynamiek door technologie en omgeving verder wordt aangestuurd.

Janneke Schokkenbroek is doctor in de Communicatiewetenschappen en Criminologische Wetenschappen. In haar promotieonderzoek onderzocht ze schadelijk technologiegebruik bij het aangaan, onderhouden en beëindigen van romantische relaties. Over dit onderwerp schreef ze het boek ‘Appily Ever After': Door het digitale doolhof van daten en relaties’ (2025). Momenteel werkt ze als postdoctoraal onderzoeker aan TU Delft en Hogeschool Inholland, en vanaf november is ze universitair docent gezondheidspsychologie aan Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze haar onderzoek naar de rol van technologie in onze sociale en romantische relaties zal voortzetten.

Jan Implom
AI-toepassingen in het onderwijs    ↓

Tijdens deze interactieve workshop starten we met een korte kennismakingsronde waarin we jouw verwachtingen ophalen, zodat de sessie meteen relevant voelt. Vervolgens krijg je in een snelle crash‑course de kern van de Europese AI Act uitgelegd, waarna een speelse quiz je begrip van AI‑geletterdheid prikkelt. Samen ontleden we welke kennis, vaardigheden en houding je nodig hebt om AI bewust in te zetten en onderzoeken we de technische, organisatorische en ethische randvoorwaarden die daarbij horen. Daarna duik je in een ‘’prompt‑lab’’: in kleine groepjes experimenteer je hands‑on met prompt‑engineering. Vervolgens verkennen we samen AI‑tools in concrete onderwijsscenario’s. We wisselen best practices, tips en valkuilen uit, en verbinden de inzichten direct aan jouw lespraktijk. In een gezamenlijke reflectie kijken we wat je meeneemt en welke vragen nog openstaan. Tot slot vatten we de belangrijkste punten samen, reiken vervolgbronnen aan en is er ruimte voor laatste vragen, zodat je met heldere next steps de deur uitgaat.

Doelstelling(en)

Na het volgen van deze workshop kunnen de deelnemers:

  • regelgeving begrijpen – deelnemers kennen de kern van de Europese AI Act;
  • AI‑geletterdheid plaatsen – zij herkennen de bouwstenen (kennis, vaardigheden, houding);
  • AI praktisch toepassen – deelnemers hebben effectieve prompts uitgeprobeerd en kennisgemaakt met enkele AI‑toepassingen die relevant zijn voor hun lessen;
  • verantwoord gebruik borgen – zij kunnen een aantal technische, organisatorische en ethische randvoorwaarden benoemen voor veilig en verantwoord AI‑gebruik;
  • reflecteren & handelen – elke deelnemer verlaat de workshop met gedeelde best practices, persoonlijke leerpunten.

Jan Implom MSc is onderwijsadviseur aan de TU Delft. Hij begeleidt cursusteams bij het ontwerpen van boeiende en impactvolle leerervaringen. Samen met zijn collega’s werkt hij aan AI-richtlijnen en een code of conduct, en testen ze bestaande AI-tools om de TU-docenten te professionaliseren. Daarnaast onderzoekt hij in zijn promotietraject als onderwijswetenschapper het effect van AI op kritisch denken, en hoe AI het beste kan worden ingezet met zo min mogelijk negatieve effecten op leren.

Met ervaring bij gerenommeerde instellingen zoals Open Universiteit of het UNESCO-gelieerde IHE Delft Institute for Water Education, heeft hij expertise in didactiek, toetsen, instructieontwerp en (internationale) docentenprofessionalisering. Met zijn expertise wil hij bijdragen aan een onderwijsomgeving die net zo flexibel en veranderlijk is als de digitale wereld om ons heen.

Suzanne van den Berg en Sylvia Koeree
Zelf aan de slag met evidence-informed werken    ↓

Hoe ga ik om met drukte in de klas? Hoe kan ik mijn literatuuronderwijs goed vorm geven? En op welke manier help ik leerlingen gemotiveerd te blijven? Als onderwijsprofessional loop je tegen allerlei vraagstukken aan. Maar hoe vind je daar nu evidence-informed oplossingen voor? In deze workshop leer je hoe je vraagstukken kunt aanpakken aan de hand van een eigen thema én maak je kennis met NRO-materialen, zoals leidraden, themapagina's en Kennisrotonde-antwoorden, die je kunnen helpen om het antwoord te vinden.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers weten hoe je tot een goede onderzoeksvraag kunt komen.
  • De deelnemers weten waar je het antwoord op deze vraag kunt vinden.
  • De deelnemers krijgen handvatten aangeboden om zelf op zoek te gaan naar de informatie die ze zoeken
  • De deelnemers leren meer over de kennisrotondevraag over zelfgestuurd leergedrag en een themapagina over gepersonaliseerd leren.

Suzanne van den Berg is programmamedewerker bij het NRO en ze helpt bij de totstandkoming van leidraden en themapagina's voor onderwijskennis.nl. Ze heeft vijf jaar gewerkt als docent Engels en zet deze ervaring graag in om via kennisdeling de onderwijspraktijk verder te helpen.
Sylvia Koeree is na het afronden van de Universitaire Pabo en de master Onderwijs en Innovatie bij het NRO aan de slag gegaan als programmamedewerker. In deze rol werkt ze aan de ontwikkeling van leidraden en themapagina's voor Onderwijskennis, waarmee ze bijdraagt aan de verbinding tussen onderwijsonderzoek en de praktijk.

Renske Hoeksema
Creatief doen versus creatief zijn: het creatief vermogen van leerlingen vergroten     ↓

In deze workshop ervaar je dat creativiteit niet is wat je bent, maar wat je doet! Je zult zien dat je niet op inspiratie hoeft te wachten, maar gewoon kan beginnen.
We gaan aan de slag met werkvormen die creatief denken én doen bevorderen. Ook kijken we naar de kracht van het inzetten van eigen ervaringen en herinneringen, om zo je leerlingen op een persoonlijk niveau bij een thema te betrekken. Je gaat naar huis met praktische tips en werkvormen die je meteen kunt inzetten in je lessen.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers ervaren hoe ze met eenvoudige werkvormen en praktische handvatten het creatief denkvermogen van leerlingen kunnen vergroten.
  • De deelnemers ervaren hoe ze persoonlijke herinneringen en ervaringen kunnen inzetten, om zo leerlingen te betrekken bij een thema of onderwerp.

Renske Hoeksema is trainer bij DOK Cultuurhelden en docent theater.

Richard Vis en Pauline Groenendijk
Positive Behavior Support (PBS) in de les    ↓

In deze workshop maak je kennis met Positive Behavior Support (PBS), een wetenschappelijk onderbouwde aanpak die gericht is op het bevorderen van positief gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Tijdens de workshop leer je hoe je PBS kunt inzetten om een veilige, ondersteunende en motiverende omgeving te creëren. We bespreken praktijkvoorbeelden en hoe je PBS morgen al zou kunnen gebruiken in jouw lespraktijk.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers weten wat Positive Behavior Support (PBS) inhoudt en begrijpen hoe belangrijk het is om leerlingen positief te benaderen.
  • De deelnemers leren hoe je ongewenst gedrag kunt voorkomen en wat je moet doen als leerlingen toch ongewenst gedrag vertonen.
  • De deelnemers verlaten de workshop met praktijkvoorbeelden die direct toepasbaar zijn in de les.

Richard Vis is docent wiskunde op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad. Pauline Groenendijk is docent Frans op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Hof van Delft. Zowel Richard als Pauline hebben de opleiding tot PBS-coach afgerond en hebben ruime ervaring met het toepassen van PBS in de les.

Niels van den Burg en Thera Huijsmans
Kennismaking met Technasium    ↓

Veel leerlingen kiezen voor de technasiumopleiding op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, maar wat houdt dat precies in? In deze workshop laten we je op een actieve manier kennismaken met het technasiumonderwijs en het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). We geven een inkijk in onze werkwijze en gaan praktisch aan de slag met een casus.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers maken kennis met het technasiumonderwijs.
  • De deelnemers ondervinden hoe het is om samen aan een probleemgestuurde opdracht te werken.

Niels van den Burg en Thera Huijsmans werken als docent Onderzoek en Ontwerpen (O&O) op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad.

Nick Keijser
Verdiepend beweegonderwijs via de groepjeslessenreeks (PO-VO vak- en groepsleerkrachten die beweegonderwijs geven)    ↓

Een goede beweegles vraagt veel van een vakleerkracht. Kinderen willen intensief, gevarieerd en met plezier bewegen. Hoe organiseer je dat duurzaam én leerzaam? De nieuwe zeven conceptkerndoelen richten zich op drie doeldomeinen: leren bewegen, samen bewegen en betrokken bewegen. Maar hoe zorg je dat al deze doelen aan bod komen?

Een oplossing is verdiepend beweegonderwijs via een groepjeslessenreeks: vijf activiteiten, vier herhalingen. Dit zorgt voor meer zelfstandigheid, oefentijd en differentiatie. Voor de leerkracht betekent het minder organiseren en meer tijd voor leerhulp (rust en diepgang). Zo krijgt elk doeldomein planmatig aandacht.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers kennen het nieuwe onderwijsconcept ‘verdiepend beweegonderwijs’.
  • De deelnemers leren/ervaren dat door verdiepend beweegonderwijs de vakleerkracht meer rust krijgt en de kinderen meer leren op alle drie de doeldomeinen en de zeven kerndoelen van het leergebied bewegen en sport.

Nick Keijser is vakleerkracht beweegonderwijs, coach dynamische schooldag en ambassadeur Beweegalliantie.

Khalid Elbaz en Rachid Elbaz
Eén nest twee werelden    ↓

Deze lezing neemt je mee in het aangrijpende verhaal van twee broers die opgroeien in dezelfde omgeving, maar totaal verschillende paden bewandelen - de een kiest de straat en status, de ander een maatschappelijke carrière. Hun verhaal onthult hoe karakter en keuzes iemands toekomst bepalen, en hoe de strijd tegen twijfel en onzekerheid een weg vol uitdagingen is. De zoektocht naar een nieuw begin brengt hen van de onderwereld naar de bovenwereld, met diepe dilemma’s en transformatie. Uiteindelijk tonen ze de kracht van veerkracht en zelfreflectie in een leven dat door keuzes wordt gevormd.

Aan de hand van persoonlijke ervaringen en scherpe inzichten belichten ze de invloed van opvoeding, straatcultuur en keuzes op iemands toekomst. Met een mix van emotie, feiten en realiteit nodigt de lezing uit tot reflectie en dialoog. Hoe kunnen we jongeren begeleiden die zich tussen twee werelden bevinden? We geven handvatten voor preventie, begeleiding en transformatie, zonder te oordelen - maar met begrip en impact.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers krijgen inzicht in hoe jeugdcriminaliteit en maatschappelijke kansen samenkomen binnen één gezin.
  • De deelnemers zien hoe keuzes, omgeving en persoonlijke eigenschappen de loop van een leven kunnen bepalen.
  • De deelnemers worden aangezet tot reflectie en worden geïnspireerd om effectiever te werken met jongeren die zich tussen deze twee werelden bevinden.

Khalid Elbaz is gebiedsregisseur jeugd & veiligheid en Rachid Elbaz is schoolmaatschappelijk coach. Samen zetten zij hun expertise in om professionals binnen het onderwijs, sociaal- en veiligheidsdomein te trainen en adviseren. Met diepgaande kennis van jeugdcriminaliteit, straatcultuur en persoonsgerichte aanpak, geven zij workshops en lezingen die inzicht bieden in de leefwereld van jongeren. Daarnaast ondersteunen zij bij complexe casuïstiek en helpen bij het ontwikkelen van effectieve strategieën voor preventie en interventie.

Margreet Docter
Klassenmanagement in Virtual Reality (VO)    ↓

Stel je voor: je zet een VR-bril op en ineens sta je voor een klas vol virtuele pubers. We duiken de wereld in van Virtual Reality en ontdekken hoe die technologie leraren kan ondersteunen bij het oefenen van klassenmanagement.

Na een korte intro over VR in het onderwijs stappen een paar deelnemers zelf de virtuele klas binnen. Wat werkt wel, wat werkt niet? Daar gaan we over in gesprek. Vervolgens ga je zelf aan de slag: je herschrijft een eigen lesscenario in de vorm van een flowchart, waarin keuzes en variabelen het verloop bepalen. We sluiten af met een blik achter de schermen van onze VR-tool, en denken samen na over hoe VR jouw onderwijs kan verrijken.

Doelstelling(en)

In deze workshop ervaren de deelnemers hoe Virtual Reality kan helpen bij het oefenen van klassenmanagement. Door zelf scenario’s te ontwerpen en te analyseren, verdiepen de deelnemers hun inzicht in docent- en leerlinggedrag. Zo verkennen we hoe virtuele applicaties het onderwijs kunnen verrijken.

Margreet Docter is docent bij Nanobiologie aan de TU Delft. Het VR project is bedoeld voor leraren en leraren in opleiding (Science Education & Communication), met het doel om klassenmanagement vaardigheden te trainen in VR. Deze ontwikkeling is een samenwerking van de VRzone in de TU library, en de vakgroep Science & Engineering.

Michiel van Zomeren
Intranet Molenhuispad (VO OOP)    ↓

Tijdens de workshop werken we aan het optimaliseren en actualiseren van het Molenhuispad Intranet. Deze omgeving biedt informatie voor alle werknemers van het CLD, locatie Molenhuispad. Op dit moment is het Molenhuispad Intranet te vinden via een tegel in het Coolportaal. Het komend jaar zal deze omgeving zichtbaarder worden en de plek innemen van de witte map en zal het dé plek zijn waar collega’s kijken voor nieuws en informatie met betrekking tot de locatie Molenhuispad.

Doelstelling(en)

De deelnemers weten hoe je het Molenhuispad Intranet up-to-date kan houden en ze hebben daarin de eerste stappen gezet.

Michiel van Zomeren is docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen en ICT-coördinator op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad.


Workshops ronde 2: 13.45-15.15

Workshop Workshopleider(s)
Leonie Sonneveld
Omvallende bekers en een knuffel zonder huis (PO 1-2)    ↓

Als kleuters vrij spelen, zie je in hun spel speelvoorkeuren. Waar sommige kleuters houden van open materiaal en bouwen om het bouwen zelf, gaan andere kleuters op in hun fantasiespel. Daardoor is een deel van de kleuters uit zichzelf nauwelijks bezig met ontwerpen en maken. Hoe kun je alle kleuters laten spelen en ontwerpen met constructiemateriaal?

In deze workshop leer je meer over alle mogelijke speelvoorkeuren. Verder ontdek je hoe je zelf aansprekende ontwerpopdrachten voor verschillende speelstijlen kunt maken rondom knuffels en realistische ontwerpvraagstukken, zoals omvallende bekers. Door deze aanpak gaan alle kleuters aan de slag met ideeën verzinnen en bouwen, ook kinderen die een voorkeur hebben voor fantasiespel.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers hebben inzicht in verschillende speelvoorkeuren en hoe die invloed hebben op hoe kleuters ontwerpen en bouwen.
  • De deelnemers hebben na afloop zelf een ontwerpopdracht gemaakt die aansluit bij de verschillende speelstijlen van hun leerlingen. Deze opdracht kan direct toegepast worden in de klas.

 

Leonie Sonneveld is projectleider en educatief ontwerper bij het Wetenschapsknooppunt Delft. Zij werkt samen met leraren basisonderwijs aan projecten waarbij het ontwerpproces centraal staat. Doel is om zowel leerlingen als leraren te stimuleren in creatief denken, ontwerpen en onderzoeken.

Fleur le Noble
Wetenschap & Technologie tijdens de Kinderboekenweek (PO 3-5)    ↓

Je wilt graag ‘Wetenschap & Technologie’ gaan implementeren, maar je rooster zit al overvol. Je weet dat de leerlingen graag met echte materialen willen werken, want ze werken al zo vaak uit boeken en kijken een filmpje.

In deze workshop leer je hoe je volgens de didaktiek van Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) een opdracht kan halen uit een (voorlees)boek. Een praktische workshop, waarna je de kennis en vaardigheden de volgende dag in je eigen klas kan gebruiken om W&T te koppelen aan de Kinderboekenweek 2025 ‘Vol avontuur!’

Doelstelling(en)

Aan het einde van de workshop heb je inspiratie gekregen om de volgende dag in je eigen klas vanuit een (voorlees) boek een Wetenschap & Technologie activiteit bedenken. Je maakt gebruik van de didactiek van Onderzoekend & Ontwerpend Leren. Je hebt praktische voorbeelden gezien en zelf ervaren hoe je met concrete materialen een onderzoeks,- of ontwerpopdracht kan uitvoeren in de klas.

Fleur le Noble heeft 23 jaar in het basisonderwijs voor de klas gestaan en werkt nu als schooladviseur voor Maakotheek. Zij helpt basisscholen met het implementeren van Wetenschap & Technologie in het curriculum. Daarbij denkt ze graag mee over welke onderwijskundige doelen je met W&T kan verbinden. Betekenisvol onderwijs in samenhang, gebruikmakend van échte materialen.

Megan van Mook
Aan de slag met onderzoekend en ontwerpend leren: Maak Tijd Zichtbaar (PO 5-8)    ↓

Tijdens de workshop zal een introductie gegeven worden over onderzoekend en ontwerpend leren, de vaardigheden die hierbij horen en waarom deze vaardigheden zo belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de leerling.

De YourTurn materialen worden geïntroduceerd (Het Handboek voor de Leerkracht, de Werkvormen en het project Maak Tijd Zichtbaar). Vervolgens gaan de deelnemers zelf aan de slag met het project Maak Tijd Zichtbaar. Zij voeren dit project en de bijbehorende werkvormen in het kort uit. Per onderdeel wordt aangegeven of uitgedacht hoe zich dit in de les zou kunnen voordoen en welke praktische overwegingen daarbij horen. De YourTurn onderdelen zijn flexibel ontworpen dus met de Werkvormen kunnen variaties gemaakt worden op het project, al naar voorkeur van de deelnemer.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers hebben het project Maak Tijd Zichtbaar in het kort doorlopen en zijn in staat dit direct toe te passen in de klas.
  • De deelnemers zijn in staat het lesplan zo aan te passen dat de werkvormen, de activiteiten en eventueel het thema passen binnen hun lessen.
  • De deelnemers kennen de onderzoeksvaardigheden en ontwerpvaardigheden, hoe zij die kunnen herkennen en stimuleren bij leerlingen en waarom deze zo belangrijk zijn in de ontwikkeling van de leerlingen.
  • De deelnemers krijgen enkele praktische tips in het uitvoeren van een ontwerpproject in de klas.

Megan van Mook is projectleider Impuls Open Leermateriaal bij het Wetenschapsknooppunt Delft. Zij ontwikkelt lesmateriaal op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. Daarnaast is ze werkzaam als docent Onderzoeken & Ontwerpen op het Cals College Nieuwegein.

Fedde Wiersma
VR Escape Room in CoSpaces Edu (Delightex) (PO 5-8, VO)    ↓

Ontwerp je eigen escape room in CoSpaces Edu (Delightex). Je kiest een thema en bedenkt uitdagende puzzels. Met toegankelijke codeblokken leer je hoe je die puzzels programmeert. Aan het einde van de workshop heeft iedereen een eenvoudig werkende escape room die je kunt ervaren met één van onze Virtual Reality brillen.

We denken samen na over hoe je dit in het onderwijs kunt inzetten. Wat is er nodig om leerlingen dit te leren? En zien we ook mogelijkheden voor vakinhoudelijke virtuele escape rooms?

Doelstelling(en)
  • De deelnemers maken kennis met CoSpaces Edu (nieuwe naam: Delightex).
  • De deelnemers ontwikkelen Game design vaardigheden.
  • De deelnemers leren de basis van programmeren met CoBlocks.
  • De meer ervaren deelnemers maken een complexere code.
  • De deelnemers verkennen ideeën voor vakinhoudelijke virtuele escape rooms.
  • De deelnemers worden voorbereid om leerlingen uit te dagen een escape room te bouwen.

Fedde Wiersma is een techdocent van het VR Learning Lab en heeft vele honderden leerlingen leren programmeren en vaardigheden bijgebracht in robotica, AI en game design.

Fedde heeft een achtergrond in Digital Media en is een Minecraft expert met een eigen YouTube kanaal.

Robin de Lange
Nepnieuws maken met AI (PO 5-8, VO)    ↓

Sta stil bij wat nepnieuws (on)geloofwaardig maakt en creëer zelf fake news. Je gebruikt verschillende AI-tools om tekst, afbeeldingen en video te maken. Je ervaart hoe makkelijk het is om nepnieuws te maken, wat de kapstok is voor verdieping en reflectie.

Tijdens deze workshop voer je een leeractiviteit voor leerlingen uit. We plaatsen deze activiteit in een bredere context. Wat is er nodig om deze lessen te geven? En hoe past een dergelijke workshop in een strategie rond AI?

Doelstelling(en)
  • De deelnemers een achtergrond geven in hoe AI het onderwijsveld beïnvloedt.
  • De deelnemers bespreken de rol van AI-geletterdheid in een onderwijsstrategie.
  • De deelnemers kennis laten maken met verschillende AI-tools.
  • De deelnemers ervaren hoe nepnieuws wordt gemaakt.
  • De deelnemers oefenen met nepnieuws herkennen.

Robin de Lange is de oprichter van het VR Learning Lab. Hij geeft jaarlijks training aan honderden onderwijsprofessionals om leerlingen digitaal vaardig te maken met prikkelende ontwerpuitdagingen. Hij leidt de XR & AI-ontwikkelprojecten van het VR Learning Lab, overziet het onderwijs dat hun techdocenten verzorgen en geeft zijn eigen Honours Class bij Universiteit Leiden.

Stijn van Sprang
360° foto’s en virtuele tours (PO 6-8, VO)    ↓

In deze workshop leer je werken met 360° camera’s en hoe je deze foto’s samenvoegt in een virtuele tour, bijvoorbeeld met CoSpaces Edu (Delightex).

De deelnemers gaan op pad met onze camera’s. We verbinden de foto’s met elkaar en verrijken die met bestaande video’s, quiz-vragen, 3D-modellen en informatie hotspots. Hoe kun je deze virtuele tours gebruiken in de onderwijspraktijk? Misschien om samen met leerlingen een historische tour van de stad te maken? Of voor loopbaanoriëntatie?

Doelstelling(en)
  • De deelnemers leren werken met een 360° camera.
  • De deelnemers maken een virtuele tour met 360° foto's.
  • De deelnemers leren om de werkwijze toe te passen in de onderwijspraktijk.

Stijn van Sprang is XR & AI-expert bij het VR Learning Lab. Met een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design en heel veel technische expertise helpt hij leraren die met nieuwe technologie in hun onderwijs willen werken.

Erdinç Saçan
Interactieve lezing over AI in het onderwijs    ↓

AI verandert het onderwijs razendsnel. In deze interactieve lezing ontdek je wat AI betekent voor jouw lespraktijk en hoe je toekomstgericht en AI-proof onderwijs vormgeeft. Met praktische voorbeelden, inspirerende tools en ruimte voor uitwisseling leer je hoe je AI bewust inzet en leerlingen voorbereidt op een wereld mét AI.

 

Doelstelling(en)

Wat hebben de deelnemers bereikt na het volgen van deze lezing?

  • Inzicht gekregen in de snelle ontwikkelingen van AI en de impact daarvan op het onderwijs.
  • Begrip ontwikkeld van wat AI-proof en toekomstgericht onderwijs inhoudt.
  • Voorbeelden en toepassingen van AI-tools leren kennen die direct bruikbaar zijn in de onderwijspraktijk.
  • Bewustwording opgedaan van de kansen én uitdagingen van AI voor docenten en studenten.
  • Handvatten meegekregen om AI verantwoord en doelgericht in te zetten in hun eigen lessen of organisatie.  

Erdinç Saçan is docent en onderzoeker aan Fontys Hogescholen, waar hij zich richt op inclusieve kunstmatige intelligentie en generatieve AI. Hij is de host van de podcast Fontys AI Garage. Daarnaast is hij auteur van het gratis e-book Inclusieve Artificial Intelligence en mede-auteur van het boek Leven en Leren met AI en auteur van het boek 'AI voor Iedereen'.

Khalid Elbaz en Rachid Elbaz
Begrijpen zonder begrip     ↓

Deze interactieve sessie biedt een diepgaand inzicht in hoe jongeren criminaliteit ervaren en beleven. Door middel van beeldfragmenten, gesprekken en praktijkvoorbeelden krijgen deelnemers een realistisch beeld van de straatcultuur, online leefwereld en de redenen waarom jongeren bijv. straattaal gebruiken. We leggen uit hoe taal, identiteit en groepsdynamiek samenkomen in hun wereld en hoe dit hun keuzes en perspectieven beïnvloedt.

Deze sessie stimuleert open dialoog, waardoor deelnemers niet alleen leren te begrijpen zonder meteen te oordelen, maar ook effectiever kunnen communiceren en verbinden met jongeren uit deze leefwereld.

Doelstelling(en)

De deelnemers krijgen inzicht in jeugdcriminaliteit, straatcultuur en de bijbehorende leefwereld, zonder te oordelen. Het doel is niet alleen begrip te kweken. Door diepgaande kennis en realistische perspectieven te delen, helpen we professionals, opvoeders en betrokkenen om effectiever te communiceren en in te spelen op de uitdagingen van jongeren.
De deelnemers worden concrete handvatten aangereikt voor preventie, begeleiding en transformatie, zodat we samen bijdragen aan een veilige en kansrijke toekomst.

Khalid Elbaz is gebiedsregisseur jeugd & veiligheid en Rachid Elbaz is schoolmaatschappelijk coach. Samen zetten zij hun expertise in om professionals binnen het onderwijs, sociaal- en veiligheidsdomein te trainen en adviseren. Met diepgaande kennis van jeugdcriminaliteit, straatcultuur en persoonsgerichte aanpak, geven zij workshops en lezingen die inzicht bieden in de leefwereld van jongeren. Daarnaast ondersteunen zij bij complexe casuïstiek en helpen bij het ontwikkelen van effectieve strategieën voor preventie en interventie.

Janneke Schokkenbroek
Big Brother in je broekzak: jongeren en de digitale toezichtcultuur    ↓

In deze (interactieve) lezing duiken we in de manier waarop jongeren (12-18 jaar) omgaan met zichtbaarheid, controle en privacy in een digitale wereld die steeds meer op toezicht is ingericht. We bespreken hoe digitale surveillance zich uit, hoe jongeren hier zelf actief aan bijdragen, en wat we hiervan ook terugzien in de school- en thuiscontext. De sessie biedt verdiepende inzichten voor onderwijsprofessionals die de online realiteit van jongeren beter willen begrijpen en hen hierbij willen begeleiden.

Doelstelling(en)

Met deze (interactieve) lezing wil de trainer onderwijsprofessionals een verdiepend inzicht geven in hoe digitale surveillance een steeds grotere rol speelt in het leven van jongeren. Jongeren groeien op in een online wereld waarin zichtbaar zijn de norm is, en waarin ze bekeken worden door algoritmes en platforms, ouders, leerkrachten, en vooral ook door elkaar. Ze delen, volgen, taggen, tracken en monitoren. En ondertussen verschuiven de grenzen van wat we ‘normaal’ vinden op het gebied van privacy en controle.

Het doel is niet alleen om onderwijsprofessionals te informeren, maar ook om gezamenlijk te reflecteren op wat er online speelt en hoe dit offline doorwerkt in de klas. Samen duiken we in thema’s als hoe jongeren zichzelf én elkaar in de gaten houden, wat ‘privacy’ nog betekent, en hoe die dynamiek door technologie en omgeving verder wordt aangestuurd.

Janneke Schokkenbroek is doctor in de Communicatiewetenschappen en Criminologische Wetenschappen. In haar promotieonderzoek onderzocht ze schadelijk technologiegebruik bij het aangaan, onderhouden en beëindigen van romantische relaties. Over dit onderwerp schreef ze het boek ‘Appily Ever After': Door het digitale doolhof van daten en relaties’ (2025). Momenteel werkt ze als postdoctoraal onderzoeker aan TU Delft en Hogeschool Inholland, en vanaf november is ze universitair docent gezondheidspsychologie aan Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze haar onderzoek naar de rol van technologie in onze sociale en romantische relaties zal voortzetten.

René Lous
Woorden die werken: de kracht van groeitaal in je klas en communicatie    ↓

In deze interactieve workshop gaan we een stap verder dan het bekende verschil tussen vaste en groeimindset. We duiken in de kracht van taal: hoe beïnvloedt wat je zegt en schrijft de mindset van de leerlingen? Je leert hoe je groeitaal concreet toepast in gesprekken, rapportages, nieuwsbrieven of evaluaties. We analyseren bestaande teksten, herschrijven ze groeigericht en oefenen met het geven van motiverende feedback. Ook kijken we naar het effect van kleine woordkeuzes: van “slim” naar “volhardend”, van “foutloos leren” naar “leren van fouten”. Zo werk je actief aan een positief leerklimaat waarin fouten mogen, inzet loont en groei centraal staat. Deze workshop biedt inspiratie, praktische tools en directe toepasbaarheid in jouw onderwijspraktijk.

Doelstelling(en)

Tijdens deze workshop krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe kun je in gesprekken en teksten groeitaal gebruiken om leerlingen, ouders en collega’s aan te moedigen tot ontwikkeling?
  • Op welke manier kun je een tekst zo schrijven dat niet het resultaat, maar het leerproces, de inzet en het doorzettingsvermogen centraal staan?
  • Hoe herken en herschrijf je belemmerende of prestatiegerichte formuleringen naar groeigerichte taal, passend bij jouw eigen onderwijspraktijk?

René Lous is eigenaar van Het TalentenLab. Hij heeft veel ervaring in zowel het onderwijs als het bedrijfsleven. Binnen het onderwijs heeft hij gewerkt als leraar en directeur. Binnen het bedrijfsleven heeft hij als manager veel ervaring opgedaan met teamcoaching en het begeleiden van veranderingstrajecten. René is gespecialiseerd in onder andere hoogbegaafdheid, mindset, onderpresteren en waarderend veranderen. Zijn hart ligt bij het coachen van kinderen, tieners en volwassenen, het begeleiden van teams en het geven van lezingen en trainingen.

Remko Schoot Uiterkamp en Maarten Visser
Gamification: spelelementen voor in de les    ↓

We beginnen de workshop met achtergrondkennis over gamification (Gamedidactiek en Octalysis). We bespreken voorbeelden uit onze eigen ervaring en lespraktijk.

De deelnemers gaan zelf aan de slag om een didactische spelvorm voor een eigen les te ontwikkelen en te delen met de rest van de groep. Het idee is dat je morgen in de les er al mee aan de slag kan en je nieuw gereedschap in je didactische koffer hebt.

Doelstelling(en)
  • De deelnemers achtergrondkennis (Gamedidactiek en Octalysis) bijbrengen.
  • De deelnemers enthousiasmeren om zelf aan de slag te gaan en een spelvorm te ontwikkelen.

Remko Schoot Uiterkamp is docent scheikunde op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad.
Maarten Visser is docent natuurkunde op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad.
Zij werken al jaren met spelvormen in de klas om groepen leerlingen ‘aan’ te krijgen die bij andere werkvormen soms moeilijk te motiveren zijn. Deze workshop is ook prima inzetbaar voor talen of andere vakken.

Chiara de Jong
Wijs en weerbaar in de digitale wereld: hoe we kinderen en jongeren kunnen ondersteunen bij online uitdagingen    ↓

De onlinewereld biedt kinderen en jongeren veel mogelijkheden, maar brengt ook uitdagingen en risico’s met zich mee. Hoewel veel leerlingen weten wat ze kunnen doen om gezond, veilig en positief om te gaan met digitale technologie, passen ze die kennis niet altijd effectief toe in de praktijk. Tijdens deze interactieve lezing gaan we in op de online wereld van kinderen en de theoretische en empirische inzichten rondom de kloof tussen kennis en gedrag. Welke mogelijkheden en uitdagingen zien zij zelf online? Welke strategieën kunnen zij toepassen om zich weerbaar te gedragen online? Wat hebben zij daarbij – naast kennis – nodig? En hoe kunnen leerkrachten en de school als geheel, daar een ondersteunende rol in spelen? We sluiten af met een korte reflectie op het smartphone verbod op middelbare scholen en het belang van het betrekken van ervaringskennis bij de vormgeving van schoolbeleid.

Doelstelling(en)

Na deze interactieve lezing hebben deelnemers meer inzicht in de online wereld en digitale veerkracht en weerbaarheid van kinderen en jongeren. Daarnaast krijgen ze concrete handvatten om hun leerlingen echt te kunnen ondersteunen in hun online wereld en het schoolbeleid rondom schermgebruik effectief af te kunnen stemmen op de behoeftes van leerlingen.

Chiara de Jong is postdoctoral onderzoeker Kind en Technologie bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze maakt deel uit van het Erasmus Movez Lab een interdisciplinair team dat onderzoek doet naar actuele, complexe maatschappelijke vraagstukken rond jongeren, digitale media en welzijn. Haar onderzoek richt zich op de interactie van kinderen en jongeren met digitale technologie en sociale media, met een specifieke interesse in hun weerbaarheid en veerkracht in de huidige digitale samenleving. Ze pleit voor het recht van kinderen om - betekenisvol en veilig - deel te nemen aan (onderzoek naar) de online wereld.

Michiel van Zomeren
AI voor dummies    ↓

De workshop bestaat uit een theoretisch deel en een interactief praktijkgedeelte. Zo krijg je niet alleen meer inzicht in generatieve AI, maar ervaar je ook direct hoe je deze technologie effectief kunt inzetten in de praktijk.

De deelnemers nemen een chromebook of laptop mee naar de workshop.

Doelstelling(en)

Ná het volgen van deze workshop beschik je over een helder en breed inzicht in kunstmatige intelligentie, met speciale aandacht voor generatieve AI. Je kent de belangrijkste voordelen én risico’s, en je weet hoe je generatieve AI praktisch en verantwoord kunt toepassen binnen jouw eigen werk- of leeromgeving.

Michiel van Zomeren is docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen en ICT-coördinator op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad. Vanuit deze gecombineerde rol onderzoekt hij welke nieuwe ICT-toepassingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van het onderwijs.

Ronald Wannet
Serious Gaming: hoe gebruik je videogames in je les?     ↓

De workshop bestaat uit de volgende onderdelen:

  • introductie;
  • bingo-spel in groepen van 5 personen - je krijgt een ´rondleiding´ door het Oude Griekenland aan de hand van het videospel Assassin's Creed Odyssey;
  • met filmpjes een opdracht maken met het Chromebook in groepen van 5 personen; 
  • afsluiting.
Doelstelling(en)
  • De deelnemers leren op welke manier je serious gaming in kunt zetten in je les.
  • De deelnemers ervaren op welke manier serious gaming bijdraagt aan de motivatie voor je vak.
  • De deelnemers doen inspiratie op om videogames in de les te gebruiken.

Ronald Wannet is docent geschiedenis op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Hof van Delft.

Bastiaan Goedhart
Omgaan met (ander) gedrag in de gymzaal    ↓

De les bewegingsonderwijs kan een complexe uitdaging zijn waarbij andere krachten loskomen dan de les begrijpend lezen en topografie. Meer ruimte, meer geluid, aanraken, samen een spel regelen, winnen en verliezen. Het is een andere context waarin kinderen veel kunnen leren. Maar dat is niet (altijd) eenvoudig. Korte lontjes, fanatisme, toe kunnen geven, je grens durven trekken, opkomen voor een ander en emoties reguleren zijn zomaar wat begrippen die voor frustratie kunnen zorgen. Bij de leerlingen én bij de leraar. Hoe ga je hiermee om? Welke didactische en vooral pedagogische skills zijn er nodig om hier goed mee om te kunnen gaan?

Doelstelling(en)
  • De vakleerkracht kan effectieve pedagogische en didactische vaardigheden toepassen om de lessen bewegingsonderwijs positiever te laten verlopen.
  • De vakleerkracht kan met meer pedagogische kennis handelen bij conflictsituaties of frustratie van leerlingen in de gymles.

Bastiaan heeft jarenlange ervaring als docent lichamelijke opvoeding en als opleidingsdocent aan de Pabo in Haarlem. Hij is verbonden aan scholings- en adviesbureau Alles in Beweging en werkt als deskundige op het gebied van risicovol spelen, veiligheid en aansprakelijkheid. Daarnaast is hij actief voor het Centrum Pedagogisch Contact, waar hij scholen begeleidt bij het beter organiseren van het schoolplein, de pauze, buitenspelen en bewegingsonderwijs.

Maxime Lubbers
AI in de klas: kansen, grenzen en verantwoordelijkheid    ↓

We starten met een korte presentatie over de huidige stand van AI in het onderwijs. De centrale vraag wordt geïntroduceerd: Wat verstaan we onder verantwoord AI-gebruik op school? We verkennen de belangrijkste kansen en risico’s van AI-gebruik voor leerlingen, docenten en schoolleiding aan de hand van het FOMO 2.0 framework. 

De deelnemers denken individueel na over hun eigen ervaringen, zorgen en verwachtingen.
In tweetallen worden deze perspectieven gedeeld en uitgedaagd ("georganiseerd conflict"). In viertallen rangschikken deelnemers gezamenlijk de top 3 kansen en top 3 risico’s. 
De groep reflecteert plenair op opvallende verschillen of gedeelde inzichten.
Er is ruimte voor vragen over wet- en regelgeving en implicaties voor beleid.
We sluiten af met concrete afspraken of vervolgstappen voor de organisatie middels het opstellen van een Verantwoord AI-gebruik in het Onderwijs Manifesto.

Doelstelling(en)

Deze workshop helpt docenten en schoolleiders om kunstmatige intelligentie (AI) beter te begrijpen én kritisch te benaderen in de context van onderwijs.
Het doel is om inzicht te krijgen in ethische vraagstukken en maatschappelijke effecten, en hoe onderwijsinstellingen hier op een verantwoorde manier mee om kunnen gaan.

De deelnemers leren:

  • hoe je een ethische bril kunt opzetten bij het kiezen of gebruiken van AI met leerlingen/in het onderwijs;
  • hoe je leerlingen bewust maakt van de invloed van AI op hun leven en keuzes;
  • hoe je als school een voorbeeld kunt zijn in verantwoordelijk omgaan met technologie.

De workshop biedt kennis, ruimte voor reflectie én praktische handvatten,  zodat deelnemers met vertrouwen het gesprek over AI kunnen voeren binnen én buiten de klas.

Maxime Lubbers is oprichter van Untangle Lab en werkt op het snijvlak van ethiek, technologie en innovatie. Na haar studie aan het Science Park in Amsterdam en ervaring in onderzoek en strategie bij o.a. Accenture en Techleap, richtte zij zich volledig op het ontwikkelen van een ethische infrastructuur voor organisaties.
Met Untangle Lab helpt ze bedrijven en instellingen om bewustere keuzes te maken bij de inzet van kunstmatige intelligentie, via trainingen, tools en onderzoekstrajecten.
Maxime combineert wetenschappelijke diepgang met een creatieve, praktische aanpak, en wil vooral laten zien dat technologie niet neutraal is –en dat je zélf invloed kunt uitoefenen op de toekomst. 

Reinier Broekhuizen en Iva Nieuwenhuis
Controversiële onderwerpen in de klas: hoe pak je dat aan? (VO)    ↓

In deze workshop gaan we aan de slag met het thema controversiële onderwerpen in de klas. We verkennen hoe je als docent een veilige, open en respectvolle leeromgeving kunt creëren, waarin ruimte is voor verschil van mening en gevoelige thema’s bespreekbaar worden gemaakt.

Aan het eind van de workshop ga je naar huis met nieuwe inzichten, handvatten en inspiratie om ook de lastige gesprekken aan te gaan!

Doelstelling(en)
  • De deelnemers hebben praktische tips en tricks gekregen voor het omgaan met controversiële uitspraken van leerlingen.
  • De deelnemers hebben wetenschappelijke inzichten gekregen over het bespreken van controverse in de klas.
  • De deelnemers krijgen concrete werkvormen en didactische strategieën om controversiële thema’s in de klas te behandelen.
  • De deelnemers kunnen ervaringen uitwisselen en good practices delen met de andere deelnemers.

Reinier Broekhuizen is docent geschiedenis op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad. Hij heeft jarenlange ervaring met het bespreken van gevoelige onderwerpen. Bij het behandelen van historische ontwikkelingen of gevoeligheden betrekt hij vaak de actualiteit waardoor discussies vanzelf op gang komen.

Iva Nieuwenhuis is docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad. Ze deed onderzoek naar hoe docenten de moord op Samuel Paty in de klas besproken hebben en liep stage bij Ter Info, een initiatief van de Universiteit Utrecht dat zich richt op het bespreekbaar maken van terrorisme en radicalisering.

Gudo Ruiter
AI inzetten bij moderne vreemde talen (VO)    ↓

In deze workshop komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • AI-applicaties ontdekken;
  • effectief prompts schrijven;
  • les- en oefenmateriaal genereren;
  • differentiatie opties verkennen;
  • voorbeelden voor in de lespraktijk bekijken;
  • materiaal kritisch controleren op inzetbaarheid en kwaliteit;
  • jouw persoonlijke voor- en nadelen van AI-gebruik verkennen;
  • jouw volgende stap in AI-gebruik (of juist niet) bepalen.
Doelstelling(en)

Wat hebben de deelnemers bereikt na het volgen van deze workshop?

  • Je kunt AI inzetten tijdens je lesvoorbereiding.
  • Je kent kansen en risico’s omtrent AI-gebruik door docent of leerling.
  • Je kunt AI inzetten ter ondersteuning van een lesactiviteit.
  • Je kunt AI didactisch verantwoord in jouw les gebruiken.

Gudo Ruijter is docent Duits op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad. Hij is een enthousiaste gebruiker van AI voor het maken van lesmateriaal, differentiatie-onderdelen of ter inspiratie in de lesvoorbereiding.

Jessica Bremmers en Anouk Remmerswaal
Basisvaardigheden Google Spreadsheets    ↓

Tijdens deze workshop ontdek je hoe je met Google Spreadsheets eenvoudig overzicht creëert en data analyseert. Aan de hand van duidelijke uitleg en visuele voorbeelden leer je de belangrijkste functies en toepassingen kennen.

Daarna ga je zelf aan de slag met praktijkgerichte opdrachten, zodat je het geleerde meteen kunt toepassen. Heb je een specifieke vraag of casus die je graag behandeld wilt zien? Stuur deze vooraf in, dan kijken wij of we dit kunnen meenemen in de workshop.
 

Doelstelling(en)

De deelnemers hebben na deze workshop kennis van onderstaande functionaliteiten van Google Spreadsheets:

  • de basis uitvoeren kopiëren/plakken/cellen verplaatsen;
  • tabellen maken; 
  • diagram;
  • dropdown; 
  • selectievakje; 
  • rekenen met cellen/optellen maar ook met functie (SOM); 
  • datum/getallen door laten lopen;
  • beveiligen van bladen en bereiken; 
  • bereik sorteren (kolom a/b/c) op alfabet;
  • tekst opsplitsen in kolommen;
  • hoe zoek je formules op en kun je deze gebruiken om je eigen data af te lezen:
  • opmaak van je sheet.

Jessica Bremmers is docent Biologie en NLT op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad.

Anouk Remmerswaal is coördinator centrale leerlingenadministratie op het Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad. Ze is nu drie jaar werkzaam op het CLD en hiervoor heeft ze in het bedrijfsleven gewerkt.


inschrijven