Regie in de klas
Datum en tijd | 28 oktober 2025 van 13.00-17.00 uur |
18 november 2025 van 13.00-17.00 uur | |
4 december 2025 van 13.00-17.00 uur | |
Locatie | Christelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft |
Doelgroep | VO |
Activiteit | Training |
Thema | Basisvaardigheden, Duurzaam personeelsbeleid |
Deelnemers | Minimaal 6, maximaal 15 |
Trainer | Marijne de Ferrante en Katy Lips |
Aanbieder | SCO-Academie |
Doelstellingen
- De deelnemers verhelderen waar ze nu staan als regisseur van een klas.
- De deelnemers frissen hun kennis op over hoe zij met hun eigen gedrag het gedrag van leerlingen kunnen beïnvloeden en hoe een leerklimaat kan worden opgebouwd.
- De deelnemers maken een plan van aanpak en krijgen met behulp van video-analyse zicht op gemaakte stappen.
- De deelnemers formuleren een persoonlijk ontwikkeldoel waaraan zij tijdens het schooljaar samen met een collega verder werken.
Inhoud
In drie bijeenkomsten wordt gewerkt aan een beknopte kennisbasis op het gebied van regie en leerklimaat en de relatie met didactiek. Daarbij wordt gebruik gemaakt van videobeelden van eigen en andermans lessen. Ook wordt geoefend met rollenspel. In de looptijd van de cursus bezoek je een les van een collega en je brengt een eigen casus in. Tenslotte film je een eigen les, waarmee je in een bijeenkomst je eigen docentgedrag in een klein groepje kunt analyseren. Aan het einde van de cursus maak je een plan waarmee je de rest van het jaar kunt verder werken aan je eigen doel.
Trainer
Trainers
Marijne de Ferrante is een zeer ervaren docent in het VO en supervisor Praktijk en vakdidacticus bij het ICLON, Universiteit Leiden. Zij begeleidt docenten tijdens hun praktijk (met baan of stage) in de lerarenopleiding en geeft vakdidactiek Griekse en Latijnse Taal en Cultuur in de opleiding en in de nascholing.
Katy Lips is supervisor Praktijk en onderwijsmedewerker primair onderwijs bij het ICLON. Katy ontwikkelt lesmateriaal en verzorgt nascholing en workshops voor leraren op het gebied van onder andere didactiek, perspectiefgericht onderwijs, activerende werkvormen, onderzoekend en ontwerpend leren. Daarnaast heeft zij veel ervaring als leraar in het primair onderwijs, als plusklasleerkracht, vakleerkracht gym en muziek en als coördinator excellentie waarbij zij het team begeleidde en ondersteunde bij differentiëren in de klas.
Deze activiteit maakt deel uit van een serie op meerdere dagen.
Inschrijven kan alleen via de eerste dag: klik hier.