Taal, brein, leren en lesgeven
Datum en tijd | 8 januari 2026 van 15.00-17.30 uur |
15 januari 2026 van 15.00-17.30 uur | |
Locatie | CLD locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft |
Doelgroep | PO, VO, PO 5-8 en VO |
Activiteit | Themabijeenkomst |
Thema | Basisvaardigheden, Op de toekomst gericht onderwijs |
Deelnemers | Minimaal 6, maximaal 20 |
Trainer | Els Loman en Danielle Lokhorst |
Aanbieder | SCO-Academie |
Doelstellingen
Je krijgt:
- inzicht in de ontwikkeling van het (tiener)brein en de invloed daarvan op het leerproces;
- inzicht in verschillen tussen brein- en taalontwikkeling van jongens en meisjes;
- kennis van breindidactiek en samenhang met de taalontwikkeling;
- handvatten, werkvormen en praktische tips voor een effectieve les.
Inhoud
Hoe komt het dat sommige leerlingen moeite hebben met hun taalontwikkeling en andere helemaal niet? Dat de ene leerling al prima leerstof kan onthouden en toepassen, terwijl andere leerlingen daar al meer moeite mee ervaren.
Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes? Wat kun je als leerkracht doen om hun leren te stimuleren? Welke breinprincipes, breindidactiek en denkactiviteiten kun je in je les inzetten om de taal- en denkvaardigheid te stimuleren?
Voor breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het brein. Duidelijk is dat kinderen in de basisschoolfase meer dan ooit in staat zijn tot leren. Maar hoe help je ze om zo veel mogelijk nieuwe verbindingen in de hersenen aan te leggen? Welke invloed heeft de ontwikkeling van hun brein op hun taalvaardigheid?
In deze training leer je hoe je kennis over de ontwikkeling van het tienerbrein inzet om je leerlingen beter, dieper en betekenisvoller te laten leren. Je krijgt inzicht in de samenhang tussen taal, brein, leren en lesgeven in die unieke periode van de tienertijd waarin het brein van de leerling zich nog volop ontwikkelt. De themabijeenkomst is wat betreft de inhoud een afwisseling van theorie, werkvormen en praktijk.
Trainer
Els Loman is veelzijdig en ervaren trainer, adviseur en coach bij CPS. Zij begeleidt besturen en scholen in het kader van basisvaardigheden en het ontwikkelen, implementeren en borgen van taalbeleid. Zij is expert op het gebied van taal, brein en leren en professionalisering docenten.
Danielle Lokhorst heeft 24 jaar fulltime gewerkt in het basisonderwijs als leerkracht, kwaliteitscoördinator, taalcoördinator en psycholoog (gedragsdeskundige). Binnen CPS begeleidt ze scholen bij de ontwikkeling van Taalkrachtig Onderwijs, zelfregulerend leren, doorlopende leerlijnen, passende perspectieven en daarnaast coacht ze leerkrachten, IB'ers en schoolleiders.
Deze activiteit maakt deel uit van een serie op meerdere dagen.
Inschrijven kan alleen via de eerste dag: klik hier.