17 oktober 2022

Formatief toetsen in de les

Datum en tijd17 oktober 2022 van 13.00-16.00 uur
 19 december 2022 van 13.00-16.00 uur
 22 februari 2023 van 09.00-12.00 uur
 10 mei 2023 van 09.00-12.00 uur
LocatieChristelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft, lokaal 011
DoelgroepVO
ActiviteitCursus
ThemaDidactiek
DeelnemersMinimaal 16, maximaal 20
TrainerRoel Vos
AanbiederSCO-Academie

De inschrijving voor deze activiteit is gesloten.

Doelstellingen

Na het volgen van deze training:

  • Ken je technieken en werkvormen om de formatieve toetscyclus in de les toe te passen;
  • Heb je voor verschillende lessen uitwerkingen van de formatieve toetscyclus gemaakt;
  • Kun je de formatieve toetscyclus met enige regelmaat in je lessen toepassen.

Inhoud

Met formatief toetsen maak je niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is. Welke lesstof behandel je wel en niet? Wat bespreek je uitgebreid en wanneer volstaat een korte herhaling? Leerdoelen geven richting aan je lessen. Maar waar staan je leerlingen? Pas als je weet wat ze al beheersen en wat nog niet, kun je de beste beslissing nemen over het vervolg van het leerproces. Lessen worden effectiever en leerlingen voelen zich meer uitgedaagd.

Formatief toetsen is meer dan alleen toetsen. Het is een manier van lesgeven. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief handelen genoemd. In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Wat is formatief toetsen en wanneer pas je het toe?
  • Hoe kun je de formatieve toetscyclus in je lessen toepassen? Verschillende voorbeelden, klein en groot, zonder en met ICT worden getoond en je ervaart enkele vormen van formatief toetsen ook zelf.

De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij er tijdens de bijeenkomsten gelegenheid is tot uitwerking van voorbeelden in eigen materialen, die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd.

Trainer

Roel Vos is adviseur bij CPS en traint leraren in het ontwerpen en geven van effectieve lessen. Benaderingen die hij daarbij gebruikt zijn formatief toetsen, differentiëren, digitale didactiek, gamificatie, activerende didactiek en samenwerkend leren.