15 april 2024

Formatief handelen in de les

Datum en tijd10 oktober 2023 van 09.00-12.00 uur
 18 december 2023 van 13.00-16.00 uur
 29 februari 2024 van 13.00-16.00 uur
 15 april 2024 van 13.00-16.00 uur
LocatieChristelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft, lokaal 007
DoelgroepVO
ActiviteitCursus
ThemaDidactiek
DeelnemersMinimaal 15, maximaal 20
TrainerRoel Vos
AanbiederSCO-Academie

De inschrijving voor deze activiteit is gesloten.

Doelstellingen

Na het volgen van deze training:

  • Ken je technieken en werkvormen om de formatieve cyclus in de les toe te passen.
  • Heb je voor verschillende lessen uitwerkingen van de formatieve cyclus gemaakt.
  • Kun je de formatieve cyclus met enige regelmaat in je lessen toepassen.

Inhoud

Met formatief handelen maak je niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is.
Welke lesstof behandel je wel en niet? Wat bespreek je uitgebreid en wanneer volstaat een korte herhaling? Leerdoelen geven richting aan je lessen. Maar waar staan je leerlingen? Pas als je weet wat ze al beheersen en wat nog niet, kun je de beste beslissing nemen over het vervolg van het leerproces. Lessen worden effectiever en leerlingen voelen zich meer uitgedaagd.

In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Hoe kun je de formatieve cyclus in je lessen toepassen? Verschillende voorbeelden, klein en groot, zonder en met ICT worden getoond en je ervaart verschillende vormen van formatief handelen ook zelf.
  • Verdieping op de verschillende onderdelen van de formatieve cyclus.
  • Docentvaardigheden om de formatieve cyclus structureel in je lessen toe te passen.
  • Uitwerk- en uitwisseltijd

De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij er tijdens de bijeenkomsten gelegenheid is tot uitwerking van voorbeelden in eigen materialen, die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd.

Trainer

Roel Vos is adviseur bij CPS en traint leraren in het ontwerpen en geven van effectieve lessen. Benaderingen die hij daarbij gebruikt zijn formatief handelen, differentiëren, digitale didactiek, gamificatie, activerende didactiek en samenwerkend leren.