17 september 2024

Hoe verbeter ik mijn aanvankelijk technisch leesonderwijs?

Datum en tijd17 september 2024 van 15.00-17.30 uur
 13 november 2024 van 15.00-17.30 uur
 13 februari 2025 van 15.00-17.30 uur
LocatieDe Waterhof, locatie Angolastraat, Angolastraat 3, Delft
DoelgroepPO, groep 2-4
ActiviteitCursus
ThemaDidactiek
DeelnemersMinimaal 10, maximaal 16
TrainerAnneke Bemer
AanbiederSCO-Academie

Doelstellingen

Het onderwijs op ondersteuningsniveau 1 en 2 te optimaliseren, zodat zoveel mogelijk kinderen de einddoelen bereiken en een minimum ondersteuningsniveau 3 nodig heeft.

Inhoud

In deze cursus gaan we aan de hand van de cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3 aan de slag met het aanvankelijk leesonderwijs.

Vanuit de leerlijn en inzichten over didactisch handelen besteden we o.a. aandacht aan:

  • Voorwaarden voor een goede leesstart in groep 3.
  • Hoe kan ik mijn basisles zo inrichten dat de kinderen er optimaal van profiteren?
  • Welke accenten vraagt elke nieuwe fase in het aanvankelijk leesonderwijs en wat betekent dat voor instructie, inoefening en automatisering die mijn leerlingen nodig hebben?
  • Hoe kan ik de analyse van de resultaten vertalen naar effectieve interventies?
  • Waaraan ontlenen kinderen motivatie voor lezen en hoe kan dit het best gestimuleerd worden?

De cursus telt drie bijeenkomsten, aansluitend bij de momenten in groep 3 die het meest essentieel zijn voor de inrichting van het onderwijs: de start van het schooljaar, na de herfstsignalering en na de wintersignalering.

Trainer

Anneke Bemer is taal- en leesspecialist bij de CED-Groep. Ze ondersteunt scholen en leerkrachten bij het versterken van hun taalonderwijs. Ook verzorgt ze namens het cursusbureau cursussen, o.a. de opleiding tot leesspecialist en de cursus aanvankelijk lezen. Haar achtergrond ligt in het onderwijs, als leerkracht en leescoördinator. Na het afronden van de studie onderwijswetenschappen is ze als onderwijsadviseur gaan werken.

inschrijven