07 oktober 2024

Feedback in de les

Datum en tijd7 oktober 2024 van 09.00-12.00 uur
 7 november 2024 van 09.00-12.00 uur
 3 december 2024 van 09.00-12.00 uur
 30 januari 2025 van 09.00-12.00 uur
LocatieChristelijk Lyceum Delft, locatie Molenhuispad, Molenhuispad 1, Delft
DoelgroepVO
ActiviteitCursus
ThemaDidactiek
DeelnemersMinimaal 15, maximaal 20
TrainerRoel Vos
AanbiederSCO-Academie

Doelstellingen

Na het volgen van deze training:

  • Weet je wat effectieve feedback is.
  • Begrijp je hoe je effectieve feedback in je lessen kunt organiseren.
  • Kun je ervoor zorgen dat leerlingen aan het werk gaan met de gegeven feedback.

Inhoud

Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Deze training richt zich op het ontwerpen en organiseren van effectieve feedback in de les, met als uitgangspunt: geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken. Op deze manier kan de verantwoordelijkheid in het feedbackproces stapsgewijs worden overgedragen aan leerlingen, zonder dat dit extra tijd kost.

In deze cursus worden de volgende vragen beantwoord:

  • Wat is feedback precies en wanneer is feedback effectief?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen iets met de feedback doen? Oftewel: dat het zweet op de juiste rug staat? 
  • Hoe organiseer je feedback in lessen met 30 leerlingen?  
  • Hoe past feedback binnen de formatieve cyclus? 
  • Met welke werkvormen en technieken kun je het geven, ontvangen en gebruiken van feedback organiseren? 

De cursus bestaat uit vier trainingsbijeenkomsten van 3 uur en een online feedbackgesprek van 30 minuten met iedere deelnemer. De bijeenkomsten hebben een praktische insteek, waarbij de focus vooral ligt op de ontwikkeling van toepassingen die tussen de bijeenkomsten in de lessen worden uitgeprobeerd. In het feedbackgesprek vraag en ontvang je daar feedback bij van de trainer.

Trainer

Roel Vos is adviseur bij CPS en traint leraren in het ontwerpen en geven van effectieve lessen. Benaderingen die hij daarbij gebruikt zijn formatief handelen, differentiëren, digitale didactiek, gamificatie, activerende didactiek en samenwerkend leren.

inschrijven