di 17 december 2024

Leerlingmotivatie en eigenaarschap: van passief naar actief!

Datum en tijd22 oktober 2024 van 15.00-17.30 uur
 17 december 2024 van 15.00-17.30 uur
LocatieChristelijk Lyceum Delft, locatie Hof van Delft, Obrechtstraat 48, 2625 XN Delft
DoelgroepVO
ActiviteitTraining
ThemaOp de toekomst gericht onderwijs
DeelnemersMinimaal 6, maximaal 15
TrainerPetra van Belle
AanbiederSCO-Academie

De inschrijving voor deze activiteit is gesloten.

Doelstellingen

Na het volgen van deze training:

  • kun je meer doelgericht handelen om de intrinsieke motivatie bij je leerlingen te verhogen;
  • kun je leerlingen meer eigenaarschap geven en betrekken bij het eigen leerproces;
  • weet je hoe je als docent vanuit een coachende rol kunt handelen;
  • kun je leerlingen op positieve wijze stimuleren net dat stapje extra te willen zetten;
  • kun je een preventieve aanpak hanteren om motivatieproblemen te voorkomen.

Inhoud

Deze training bestaat uit twee delen waarbij we actief aan de slag gaan. Er komen diverse voorbeelden langs en je ontvangt praktische tips en handvatten om direct toe te passen binnen je eigen lessen.

Inhoud deel 1
Intrinsieke motivatie en de zelfdeterminatietheorie (ZDT). Met de drie basisbehoeften -relatie, competentie en autonomie- als uitgangspunt, biedt de ZDT (Deci en Ryan) een goed kader om te kijken hoe je als docent de intrinsieke motivatie van je leerlingen kunt vergroten. Vervul je alle drie behoeften, heeft de leerling meer motivatie om leeractiviteiten uit te voeren en krijg je de leerling gemakkelijker mee. Deze sessie geeft je inzicht in wat je al goed doet, en waar er mogelijk kansen liggen voor groei. Met natuurlijk als doel: meer gemotiveerde leerlingen in jouw les!

Inhoud deel 2
Eigenaarschap en coaching
Je zou je leerlingen graag meer verantwoordelijkheid willen geven en actief betrokken zien bij hun leerproces, maar hoe krijg je dit voor elkaar? Vanuit een effectieve didactische aanpak en een meer coachende rol stimuleer je de zelfredzaamheid van je leerlingen en versterk je het gevoel van competentie. Zelfstandigheid stimuleren betekent echter niet dat we de begeleiding volledig loslaten! Tijdens deze sessie ontdekken we welke werkvormen en opdrachten je kunt inzetten om de betrokkenheid van je leerlingen te versterken. Een leerling met meer eigenaarschap ervaart plezier in het leren en heeft vertrouwen in zijn eigen kunnen: wie wil dat nou niet?

Trainer

Petra van Belle geeft trainingen waarbij de koppeling naar de praktijk centraal staat: vandaag leren wat je morgen kunt toepassen! Met meer dan 20 jaar ervaring in het onderwijs deelt Petra graag haar expertise. Door kleine aanpassingen kun je vaak al heel veel bereiken; dat is winst voor zowel de leerling als de docent!