Coachen op professionele identiteit: het pedagogische klimaat in de klas
Datum en tijd | 14 januari 2025 van 08.30-11.00 uur |
18 maart 2025 van 08.30-11.00 uur | |
Locatie | Bestuursbureau SCO Delft e.o., Vergaderzaal, Vulcanusweg 263G, 2624 AV Delft |
Doelgroep | PO, Intern begeleiders |
Activiteit | Cursus |
Thema | Duurzaam personeelsbeleid |
Deelnemers | Minimaal 10, maximaal 18 |
Trainer | Gitta de Graaf |
Aanbieder | SCO-Academie |
Doelstellingen
De deelnemers:
- weten wat ze verstaan onder pedagogisch klimaat;
- weten hoe ze dit pedagogische klimaat bespreekbaar kunnen maken met hun coachees middels een doelsysteem;
- weten hoe ze feedback kunnen geven op het pedagogisch handelen van de klas.
Inhoud
Tijdens deze training gaan we antwoord proberen te vinden op de vraag hoe we leerkrachten op een effectieve wijze kunnen coachen bij het vormgeven van het pedagogische klimaat in de klas.
In veel literatuur wordt gesproken over het belang van een goed pedagogisch klimaat in de klas, maar het is een onderwerp wat soms lastig bespreekbaar te maken is. Het raakt sterk aan de normen en waarden van zowel intern begeleider als coachee.
Tijdens de eerste bijeenkomst zullen we ingaan op onze opvattingen het begrip Pedagogisch klimaat en we zullen oefenen met een aantal instrumenten waarmee we de leerkracht kunnen coachen op diens pedagogische handelen in de klas.
Tijdens de tweede bijeenkomst wisselen we ervaringen uit die de deelnemers hebben opgedaan in hun praktijk en verdiepen we op het thema coachen op de professionele identiteit.
Trainer
Gitta de Graaf is instituutsopleider bij het ICLON, waar ze met name betrokken is bij het opleiden van zij instromers. Zij is onderwijskundig psycholoog en geeft onder andere colleges Adolescentiepsychologie en Passend Onderwijs.
Daarnaast geeft zij diverse nascholingen aan opleiders in de school. Binnen die nascholingen draait het altijd om de vraag: hoe houden we docenten gedurende hun hele loopbaan geïnspireerd en bevlogen aan het werk?