di 25 maart 2025

Traject ‘Onderwijskundig leiderschap’

Datum en tijd25 maart 2025 van 09.00-16.30 uur
 10 april 2025 van 09.00-16.30 uur
 12 mei 2025 van 09.00-16.30 uur
 5 juni 2025 van 09.00-16.30 uur
 18 september 2025 van 09.00-16.30 uur
 14 oktober 2025 van 09.00-16.30 uur
 18 november 2025 van 09.00-16.30 uur
LocatieBureau 5d, Wallerstraat 14D, 2613 ZS Delft
DoelgroepPO, VO
ActiviteitTraject
ThemaDuurzaam personeelsbeleid
DeelnemersMinimaal 6, maximaal 12
TrainerJacqueline Roy
AanbiederSCO-Academie

De inschrijving voor deze activiteit is gesloten.

Het maximum aantal inschrijvingen voor deze activiteit is bereikt, maar je kunt je inschrijven voor de wachtlijst.

Doelstellingen

Dit is een traject waar de deelnemers zich bewust worden van hun leiderschapscompetenties en inzicht krijgen in wat de taak van onderwijskundig leider inhoudt.

Ze worden zich meer bewust van persoonlijke valkuilen en belemmeringen om deze vervolgens te beïnvloeden, zodat ze geen obstakel meer vormen om de rol die past bij de taak in te nemen.

Na het volgen van dit traject hebben de deelnemers ontwikkelingsgericht geleerd op het niveau van inzicht, houding en vaardigheden en zich competenties eigen gemaakt op het terrein van:

  • onderwijskundige visie
  • doelen ontwikkelen met een team
  • effectieve en efficiënte communicatie
  • transactionele analyse communicatiemiddel
  • transactionele analyse persoonlijkheidsmodel, script en spelen
  • personal branding/wie ben ik als leider?
  • competenties die horen bij de rol van onderwijskundig leider
  • reëel beeld wat deze rol inhoudt en wat er van iemand verwacht wordt
  • invloed versus betrokkenheid
  • leiderschapsstijlen
  • presenteren
  • gespreks- en begeleidingstechnieken, start maken met coachen
  • vergadertechnieken en voorzitterschap
  • proces begeleiden in een team
  • verschillende interventieniveaus (bij teamcoaching)
  • beïnvloeden van groepsprocessen
  • feedback geven en ontvangen
  • intervisie

Inhoud

  • intakegesprekken (vooraf aan de opleiding) en tussentijdse ontwikkelingsgesprekken (met direct leidinggevende)
  • theoretische inleidingen
  • coachen
  • trainen van vaardigheden: uitproberen, ervaren, reflecteren, alternatieven ontwikkelen en opnieuw uitproberen
  • opdrachten, oefeningen en conclusies
  • presenteren
  • werken met een acteur
  • lezen van vakliteratuur
  • tussentijdse intervisiebijeenkomsten
  • spreker uitnodigen die vanuit zijn huidige positie van onderwijskundig leider vertelt
  • werken met een persoonlijk ontwikkelingsplan m.b.t. de eigen ambities

Trainer

Jacqueline Roy is trainer, coach en adviseur bij bureau 5d.

Bijzonderheden

Voor de lunch wordt gezorgd.