Om te kunnen participeren in de maatschappij is het noodzakelijk dat leerlingen bepaalde basisvaardigheden goed beheersen. Het gaat daarbij om basisvaardigheden op de gebieden taal (lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid), rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap (sociale & maatschappelijke kennis en vaardigheden).
Medewerkers die direct met leerlingen werken, zijn belangrijke schakels in het versterken van de basisvaardigheden. Bij uitstek moeten zij pedagogisch wijs kunnen oordelen en handelen, passend bij de context van het moment. Steeds weer moeten zij prioriteiten kunnen stellen als het gaat om de balans tussen de drie domeinen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Dat vraagt van medewerkers om evidence informed te zijn en in hun dagelijkse praktijk voortdurend te reflecteren op hun handelen. Het maken van de juiste keuzes kan alleen als er goed zicht is op de context, de leerlijnen en de ontwikkeling van de leerling.
De professionaliseringsactiviteiten binnen dit thema zijn passend bij de koersdoelen en onder andere gericht op: