Elke leerling heeft eigen kwaliteiten en uitdagingen. Waar een leerling vooruit loopt op de leerlijn, zoeken we naar aanbod en begeleiding om de leerling verder uit te dagen. Waar we uitdagingen zien, zoeken we naar ondersteuning die past bij de volgende ontwikkelstap van de leerling.
Het aanpassen van het onderwijs kan zowel gericht zijn op de cognitieve ontwikkeling als op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarbij is de aandacht voor de individuele leerling altijd verbonden met het besef dat leren en ontwikkelen voor een belangrijk deel een gezamenlijke activiteit is. Een groep of een klas is meer dan een verzameling individuen.
Al onze scholen werken handelingsgericht, hebben het schoolondersteuningsprofiel opgenomen in de PDCA-cyclus en hebben zorgroutes zichtbaar gemaakt. Ook wordt er samengewerkt met diverse specialisten, passend bij wat de populatie nodig heeft. Dit alles vanuit de driehoek leerling-school-thuis.
De professionaliseringsactiviteiten binnen dit thema zijn passend bij de koersdoelen en onder andere gericht op: